مقدمه
در عصر فناوری اطلاعات مدعیان فرهنگ، به جای استفاده درست از پیشرفت تکنولوژی، با سوء استفاده از سطح پایین #سواد_رسانه اغلب کاربران #ایرانی اقدام به ترویج #شبهات متعددی در شبکه های اجتماعی وابسته به مثلث عبری عربی غربی می کنند.
یکی از مصادیق این سوء استفاده، انتشار مطالبی است که با #سیاه_نمایی وضعیت جمهوری اسلامی ایران منجر به تضعیف روحیه مردم می شوند. از جمله محتوا هایی که به دروغ مردم ایران را غمگین ترین مردم جهان معرفی می کنند یا . . . در حالی که با وجود تلاش و هزینه های بسیار زیاد امپراطوری رسانه ای غرب، با توجه به وضعیت واقعی حاکم بر کشور های غربی، تصور مردم جهان از ایران چیز دیگری است که در این مقاله به این موضوع پرداخته ایم:
چرا مقایسه زندگی در ایران و خارج بر اساس 10 نتیجه برتر گوگل
امروزه 10 مورد اول در موضوعات مختلف بسیار مهم تلقی می شوند، سند این حرف ما پر کاربرد بودن جست و جوی عبارت هایی مثل top 10 و top tens در امور مختلف توسط مردم دنیاست.
بیشترین عبارت جستجو شده در گوگل به زبان انگلیسی چیست؟
اگر برای جست و جو در گوگل زبان صفحه کلید دستگاه خود را روی حالت انگلیسی قرار دهید می توانید بیشترین کلمات جستجو شده در گوگل توسط کاربران غیر فارسی زبان را مشاهده کنید.
یک نکته مهم برای مقایسه زندگی در ایران و خارج
الگوریتم های گوگل به نحوی توسعه داده شده اند که بسته به نوع و آیپی دستگاه و . . . مورد استفاده کاربران، نتایج متفاوتی را نمایش می دهند؛ لذا نتایج جست و جو در حالت فعال یا غیر فعال بودن قندشکن (!) نتایجی که مشاهده می کنید، متفاوت است. این امر برای حالت جست و جو با تلفن همراه یا رایانه هم وجود دارد.
why iran (چرا ایران . . . ؟)

اگر در موتور جست و جوی گوگل، کلیدواژه «why iran» (به معنای چرا ایران) را جست و جو کنید، خواهید دید که مطابق تصویر پیشنهاد های گوگل که بر اساس تعداد جست و جو های کاربران نمایش داده می شود، روندی کاملا مخالف کانال ها و صفحات مجازی معلوم الحال را نمایش می دهد.
بر این اساس، ترجمه عبارات مشخص شده در تصویر عبارتست از:
- چرا ایرانیان خوشگل هستند؟
- چرا ایران معروف است؟
- چرا ایران #تحریم شده است؟ (این عبارت احتمالا توسط افرادی که واقعا طرفدار آزادی بیان و عقیده هستند جست و جو می شود)
- چرا ایران بهترین کشور است؟
Expensives in the (علت گرانی در . . . )

شاید در اثر بمباران رسانه ای افکار مردم، شما فکر کنید گرانی فقط در ایران وجود دارد و مردم سایر کشور ها در رفاه هستند، لکن اگر عبارات Expensives in the را در گوگل جست و جو کنید متوجه می شوید در 10 آفر اول (10 جست و جوی پر کاربرد تر) گوگل، اثری از گرانی در ایران دیده نمی شود و فقط اسم دو کشور به چشم می خورد:
- UK: انگلستان
- philippines: فیلیپین
Unemployment in the (بی کاری در . . . )

پیشنهاد های گوگل مشخص می کند که که مقوله بی کاری و نرخ بی کاری از مسائل مورد ابتلاء و دغدغه های مهم مردم کشور های مختلف است؛ در این زمینه کشور های موجود در بین 10 جست و جوی اول در گوگل عبارتند از:
- philippines: فیلیپین
- us: ایالات متحده
- uk: انگلستان
- usa: ایالات متحده آمریکا (تکرار)
- canada: کانادا
- india: هند
ادامه دارد . . .
اگر شاخص های مختلف را ادامه دهیم، همچنان کشور های مدعی پیشرفت و رفاه در بدترین اوضاع قرار خواهند گرفت.
جمع بندی مقایسه زندگی در ایران و خارج چیست؟
در راستای رسالت #روشنگری و وظیفه #جهاد _تبیین در این مقاله بیشترین کلمات جستجو شده در گوگل و تصور مردم دنیا از ایران بررسی و به مقایسه زندگی در ایران و خارج پرداخته شد.
مقایسه زندگی در ایران و خارج اگر مستند، واقع گرایانه و نیز بدون جانب داری و تعصب باشد، ثابت می کند که بحران اقتصادی یک مسئله جهانی است و نه تنها فقط ایرانیان را شامل می شود که اتفاقا داعیه داران و کشور های غربی بسیار جدی تر است.
اما در این هجمه بی سابقه و تهاجم رسانه ای دشمنان ایران و اسلام، برای در امان ماندن، لازم است که سطح سواد رسانه خود را ارتقاء بدهیم؛ در این راستا، مجموعه مقالات آموزش رایگان سواد فضای مجازی می تواند بسیار کمک کننده و راهگشا باشد.