کانال ها و صفحات مجازی خاکریز
حمایت از خاکریز
مطالب پیشنهادی به شما
چکیده: بسم الله الرحمن الرحیم | جای شما خالی، از پنجم تا بیست و سوم شهریورماه افتخار خدمتگزاری به زائران اربعین را در عمود 1311 داشتیم، یکی از زوار به نکته بسیار مهمی اشاره کرد و آن کم بودن اطلاعات بعضی از مردم از مبانی دینی است که سبب می شود شایعات و شبهات رواج بیشتر و سریع تری پیدا کنند. از این رو تصمیم گرفتیم در خاکریز فرهنگی وارثین، به تشریح مبانی اعتقادات تشیع بپردازیم و چه آغازی بهتر از تاریخچه راهپیمایی اربعین حسینی؟
لینک کوتاه:

پیوندی که در زیر مشاهده می کنید، پیوند کوتاه شده مقاله حاضر است که در صورت نیاز به ارجاع دادن به این مقاله، می توانید از آن استفاده نمایید:

http://www.al-warethin.ir/?p=1219

مقدمه

اصلی اساسی وجود دارد که می گوید «در میدان جنگ هرگاه بر سر دو راهی ماندی، ببین توپخانه دشمن کدام سمت را بیشتر می زند، همان مسیر را انتخاب کن». جنگ نرم و تهاجم فرهنگی هم از این قاعده مستثنی نیست؛ چه بسا این نکته در مورد تهاجم نرم فرهنگی، پررنگ تر هم باشد.

همایش پیاده روی میلیونی اربعین حسینی که همه ساله در ایام منتهی به 20 صفر (اربعین امام حسین علیه السلام) برگزار می شود، نقش بسیار مهمی در عرصه #مهدویت ایفا می کند. از این رو استکبار جهانی تمام تلاش خود را برای زیر سوال بردن این اجتماع عظیم به کار بسته است. غافل از اینکه:

چراغی را که ایزد بر فروزد، هرآنکس پف کند ریشه اش بسوزد

با وجود آنکه به توفیق الهی، سال به سال، اجتماع عظیم اربعین حسینی پرشورتر از سال قبل برگزار می شود، ما در خاکریز فرهنگی وارثین بر آن شدیم تا قدمی هرچند کوچک در راستای پاسخ به شبهات اربعین برداریم. از این رو در شب اربعین 1401 هجری شمسی (مصادف با شب 20 صفر 1444 هجری قمری) بخش ویژه پیاده روی اربعین در تارنمای خاکریز راه اندازی شده و مقاله حاضر به عنوان اولین مقاله این بخش تقدیم عاشقان اباعبدالله الحسین علیه السلام می شود.

همایش زیارت اربعین چیست ؟

همه ساله در ایام منتهی به بیستمین روز ماه صفر (که چهلمین روز یا اربعین شهادت امام حسین علیه السلام است)، بزرگترین رویداد جهانی به وقوع می پیوندد و در آن ده ها میلیون نفر از آزادگان (آزاد اندیشان) سراسر جهان که بردگی نوین آنها را به زانو در نیاورده است، با هر دین و مذهب و رنگ و نژاد و . . . برای زیارت امام حسین علیه السلام، پای پیاده به سمت کربلای معلی راهی می شوند که به آن (همایش عظیم) پیاده روی اربعین حسینی یا زیارت اربعین گفته می شود.

فلسفه پیاده روی اربعین

اگر بخواهیم فلسفه و علت اهمیت پیاده روی اربعین حسینی را در یک جمله شرح دهیم باید بگوییم:

پیاده روی اربعین قله عزاداری‌ها و مانورهای سیاسی و مقدمه ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است

در روایتی از امام حسن عسکری (ع)، زیارت اربعین را یکی از ۵ نشانه افراد با ایمان ذکر می‌کنند؛ حلقه وصل ارتباط میان ایمان با زیارت اربعین در سوره حجرات مشخص می‌شود که برخی اعراب نزد پیامبر (ص) آمده و می‌گویند ایمان آوردیم و خداوند خطاب به آنها می‌گوید شما اسلام آوردید. بنابر فرمایش خداوند در این سوره، مؤمن به مسلمانی اطلاق میشود که در قبال اسلام با جان، مال خود فداکاری کند و ما مصداق عینی این مطلب را در کربلا و فداکاری امام حسینی (ع) و یاران باوفای ایشان شاهد هستیم.

اما برای توضیح بیشتر در این مورد، گفت و گوی حجت‌الاسلام حسن بابایی با خبرگزاری مهر، را ارائه می کنیم:

حجت‌الاسلام بابایی با بیان اینکه هر سال حدود ۳۰ میلیون نفر از شیعیان و اهل تسنن (و حتی مسیحیان و . . . ) از کشور های مختلف جهان در پیاده روی اربعین شرکت می کنند که همان شور و نشاط مقدمه ظهور امام زمان (عج) است، اضافه کرد: امام زمان در زمان ظهور خود را فرزند امام حسین (ع) معرفی می کند و این مطلب نشان از شناخت مردم دنیا نسبت به امام حسین (ع) در زمان ظهور است. 

وی اضافه کرد: اهمیت پیاده‌روی اربعین از آن منظر نمود عینی پیدا می‌کند که دریابیم که در پیاده روی اربعین از نجف تا کربلا در واقع قله عزاداری‌ها و مانورهای سیاسی مسلمانان نمود پیدا می کند . . .

پیاده روی اربعین و شور آزادگی

یکی از کارهای پر دامنه دشمنان اسلام و ایران شبهه وارد کردن در باورهای مردم است. این روزها اربعین حسینی و راهپیمایی اربعین آماج حملات رسانه‌ ای افراد و شبکه‌ های معاند فارسی زبان جیره خوار مثلث منحوس عبری عربی غربی قرار گرفته است.

پیاده‌ رَوی اربعین یا راهپیمایی اربعین، از آئین‌های شیعی است که در روزهای منتهی به ۲۰ صفر (اربعین حسینی) برگزار می‌شود. این پیاده‌ روی از نقاط مختلف عراق به‌طرف کربلا و با هدف زیارت اربعین انجام می‌شود. بیشتر زائران، از مسیر نجف به کربلا می‌روند. در طول مسیرهای راهپیمایی، جایگاه‌هایی برای پذیرایی از زائران وجود دارد که موکب خوانده می‌شود.

در زمان حکومت صدام حسین، محدودیت‌هایی در اجرای این مراسم اعمال شد، ولی با سقوط حزب بعث در سال ۲۰۰۳ م، این مراسم احیا شد و هرساله علاوه بر شیعیان عراق، شیعیان کشورهای دیگر به‌ویژه ایران نیز به راهپیمائی اربعین می‌پیوندند. بنابر گزارش‌ها، علاوه بر شیعیان، گروه‌هایی از اهل‌سنت، مسیحیان، ایزدیان و دیگر مذاهب نیز در پیاده‌روی اربعین حضور می‌یابند.

تاریخچه زیارت با پای پیاده

زیارت با پای پیاده، بزرگداشتی است که از گذشته بوده و اختصاص به زمان خاصی ندارد، همان گونه که نقل شده، حضرت آدم هزار بار به زیارت خانه خدا رفت، در حالی که این مسیر را به وسیله قدم‌هایش پیمود.

از نقل‌های تاریخی این گونه به دست می‌آید که تشرف به بارگاه ائمه اطهار (ع) با پای پیاده، از زمان حضور ائمه (علیهم السلام) رایج بوده و در نقاط مختلف سرزمین اسلامی صورت گرفته است؛ ولی در قرن‌های گوناگون اسلامی و به مقتضای حکومت‌های مختلف، مشکلات بسیاری به خود دیده و همان گونه که زیارت ائمه اطهار (ع) در زمان‌ها و مکان‌های مختلف دچار سختی‌های فراوان بوده، این سنت نیز دارای فراز و نشیب بوده است .[نگاهی به تاریخچه پیاده روی اربعین، سید سجاد مرتضوی]

تاریخچه راهپیمایی اربعین حسینی

حتما شنیده اید که پیاده روی اربعین جابر ابن عبدالله انصاری نقطه آغاز همایش عظیم راهپیمایی اربعین حسینی بوده است، لکن خبرگزاری مهر درباره تاریخچه راهپیمایی اربعین حسینی نوشته است:

علما و بزرگان نیز، به تأسی از ائمه اطهار (ع)، اهتمام بسیار زیادی به این سنت حسنه داشته‌اند و نقل شده که زیارت کربلا با پای پیاده، تا زمان مرحوم شیخ انصاری (قده) مرسوم بوده و حتی نقل شده است که ایشان طبق نذری که داشته، با پای پیاده به زیارت امام علی بن موسی الرضا (ع) رفته‌اند و مرحوم آخوند خراسانی (قده) نیز به همراه اصحابشان با پای پیاده به زیارت کربلا مشرف می‌شدند. میرزا حسین نوری (قده) اهتمام بسیاری به این امر مهم داشته و هر سال در روز عید قربان به همراه جمعی از زائرین امام حسین (ع) به پیاده‌روی از نجف تا کربلا اقدام می‌کردند و این سفر، سه روز به طول می‌انجامید.

به گفته برخی پژوهشگران، تاریخچه راهپیمایی اربعین حسینی به زمان ائمه اطهار علیهم السلام بر می گردد راهپیمایی در روز اربعین از زمان امامان معصوم (ع) در بین شیعیان رایج بوده است. سید محمدعلی قاضی طباطبایی در کتاب تحقیق درباره اول اربعین سیدالشهداء، زیارت امام حسین در روز اربعین را سنت و رفتار مداومِ شیعیان از زمان ائمه دانسته که در زمان بنی‌امیه و بنی‌عباس نیز به این حرکت پایبند بوده‌اند. گفته شده است پس از دوره شیخ انصاری این سنت فراموش شده بود و محدث نوری آن را احیا کرد.نویسنده کتاب ادب الطف در گزارشی از مراسم اربعین در کربلا، اجتماع در این مراسم را به اجتماع مسلمانان در مکه تشبیه و به حضور هیئت‌های عزاداری در آن اشاره کرده که برخی به ترکی، عربی، فارسی و اردو مرثیه می‌خوانده‌اند. ادب الطف در سال ۱۳۸۸ق/۱۹۶۷ م منتشر شده و نویسنده آن، جمیعت راهپیمایان اربعین را بیش از یک میلیون نفر تخمین زده است.

اشتراک گذاری مطلب:

در صورتیکه محتوای مقاله را مفید ارزیابی می کنید، لطفا با اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی به مقابله با تهاجم فرهنگی کمک کنید:

اشتراک گذاری در facebook
فیسبوک
اشتراک گذاری در twitter
توییتر
اشتراک گذاری در linkedin
لینکداین
اشتراک گذاری در pinterest
پین ترست
اشتراک گذاری در telegram
تلگرام
اشتراک گذاری در whatsapp
واتس اپ
اشتراک گذاری در email
ایمیل
اشتراک گذاری در print
چاپ

مطالب مرتبط:

دیدگاه ها:

یک دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.